Aktuális,  Kutya,  Social media,  Tenyésztők,  TikTok

Kutyák és tenyésztők a TikTok-on

A TikTok az egyik legdinamikusabban fejlődő alkalmazás, felhasználói száma napról-napra nő, és egyre több kutyás illetve tenyésztő tűnik fel rajta. A TikTok nagyon értékes reklámfelület és lehetőség arra, hogy egy tenyésztő tevékenységének és kutyáinak olyan oldalát mutassa meg, amire máshol nincs mód. A minivideók készítése egyfajta önkifejezési forma, amit akár egészen művészi szintre lehet fejleszteni. Ehhez azonban meg kell érteni, ismerni a felületet, és meg kell tanulni kihasználni azt. Ha valaki csatornát szeretne létrehozni, érdemes előtte felhasználóként szörfölni rajta legalább pár hónapig. Megnézni minél több videót, megismerni a TikTok működését és a közösség igényeit.

„A TikTok az nagyon sok szempontból a legjobb social media platform jelenleg. A legérdekesebb, kreatívabb és izgalmasabb platform az összes social media felett… A TikTok az ami a YouTube régen volt. Borzasztó egyszerű rá tartalmat gyártani, bárki képes rá, és bárki tud sikeres lenni vele… Az amire képes a TikTok, az zseniális és borzasztó fontos.” – Szirmai Gergely / Hollywood Hírügynökség

A TikTok sok szempontból más, mint a többi közösségi média felület. Itt nincsenek ismerőseink, nincsenek állandó emberek a hírfolyamunkban. Minden felhasználó kétfajta műsorfolyamot lát, az egyik a KÖVETÉS a másik a NEKED (foryou). A KÖVETÉS-ben látjuk azoknak a csatornáknak a videóit, amiket követünk, a NEKED-be pedig tulajdonképpen bárkiét, a világ bármely tájáról. Az algoritmus hamar érzékeli, mikre vagyunk kíváncsiak, és olyan témájú videókat fog bedobálni. Meg persze olyanokat amiknek nagy a nézettségük, sokan kommentelnek hozzá. Illetve azok videóit, akik jól használják a hashtag-eket. Ha a mi videónk bekerül a NEKED-be, olyan emberekhez érhetünk el, akikhez más módon soha. Akik nem ismerősök, és nem az ismerőseink ismerősei, hanem tényleg vadidegen emberek akár itthonról, akár egészen távoli helyekről. Közönsége abszolút globális. A TikTok szórakoztat, edukál, segítséget nyújt, ezer és ezer módon lehet hasznos. És, hogy meddig juthat el egy ilyen videó? Akár az Oscar gáláig. Vagy felkeltheti a nemzetközi sajtó figyelmét.

A TikTok széltében, hosszában messze túlmutat azon, ami pár évvel ezelőtt volt. Tartalmában és terjedésében is egészen elképesztő, hatása ma már mindenhol érezhető. Szinte nincs hír vagy magazinműsor TikTok videók bejátszása, vagy csatornák bemutatása nélkül. Népszerű TikTokkerek gyakran tűnnek fel a tévében, nyernek szponzorálást, könyvet, zenét adnak ki, illetve kapnak lehetőséget nagy cégek, szervezetek csatornáinak készítésére, működtetésére. Számos nagy kutyás egyesület, esemény hoz létre saját csatornát, mint pl. az American Kennel Club vagy a Crufts.

 

TikTok videók a háttérbe vetítve a 2022-es Oscar gálán (fotó: Neilson Barnard / Getty Images)

 

Nemzetközi hírcsatornák forgatása az egyik TikTok csatorna tulajdonosánál (csatorna: @wanderwithwillow, követő: 1.1 millió, like: 15.3 millió)

 

TikTok csatorna bemutatása az RTL Klub – Fókusz című műsorában, 2022. május 24. (egzotikus állatok tartása, tenyésztése / csatorna: @little_reptilegirl, követő: 79 900, like: 1.6 millió)

 

A TikTok-on nincs tuti recept. Semmivel sem borítékolható egy videó biztosan magas számú nézettsége, de vannak tippek, trükkök, amikkel növelni lehet az esélyt.

A TikTok-nak az a lényege, hogy egy pár perces / másodperces videó olyan élményt nyújtson a felhasználónak, hogy újra és újra meg akarja nézni, majd kíváncsi legyen a készítő további tartalmaira. Tehát valamilyen szempontból erős benyomást kell keltsen, át kell lépnie az ingerküszöböt. Vagy nagyon vicces legyen, vagy nagyon látványos, vagy nagyon cuki, valahogy ki kell tűnnie. (ajánlott videó, igen hatásos cane corso tenyésztői videó, megtekités: 33.3 millió, like: 2.1 millió, komment: 10 500, csatorna: @mastiff__mafia)

Ezt egy simán csak felöltött, minden extrát nélkülöző videóval nem fogjuk tudni elérni. Nem árt alaposan kitanulmányozni a szerkesztési lehetőségeket. Jó minőségű rögzített felvételeket használjuk alapnak. Érdemes játszani a felvétellel. Vágni, speciális perspektívát alkalmazni, gyorsítani, lassítani (a slow motion nagyon hatásos!), élesíteni, esetleg homályosítani, áttűnéseket, átmeneteket, váltásokat, effekteket beletenni, bármit, hogy ne csak önmagában legyen feltéve az a pár másodperc.  Így lehet igazán impresszív videót készíteni. (ajánlott csatorna: @wanderwithwillow / Willow’s Wolfdogs). Fontos, hogy a videó álló formátumban készüljön, hogy kitöltse a teljes telefon felületet! (ajánlott videó, tacskó tenyésztői csatorna / speciális perspektíva, megtekintés: 212 100, like: 16 900, komment: 160, csatorna: @loulouminidachshund)

A videó alá tett megfelelő hang kiválasztása nagyon fontos, és összhangban kell lennie a képpel. Egy random zeneválasztás kevés. Ezért is jó ha van felhasználói tapasztalatunk, mert úgy egyre több hangot ismerünk meg. (ajánlott videó, golden retriever kölyök ‘I was born a dog és I just a baby’ hanggal, megtekintés: 10.2 millió, like: 1.1 millió, komment: 5 600, csatorna: @goldenbearollie).

Vannak aktuálisan népszerű trend hangok / zenék és örök slágerek, amiket folyamatosan használnak. Fontos, hogy jól passzoljon a képi világhoz, az anyag hangulatához és a mondanivalóhoz. Egészítse ki, fokozza a kép hatást, ne egy random kiválasztott zene legyen amit szeretünk. (ajánlott videó 1., csivava trend hanggal ‘szedett be valamilyen kábítószert?’, megtekintés: 1.3 millió, like: 109 500, komment: 754, csatorna: @bonnie_love_life / ajánlott videó 2., golden retriever UP! film-hanggal, megtekintés: 146 400, like: 27 300, komment: 284, csatorna: @rusty201307). Saját hangot (videó alatti beszéded) csak akkor alkalmazzunk, ha a téma megkívánja.

Növelheti a videó nézettségét, és még a legegyszerűbb videót is feldobhatja; a perfect timing (tökéletes időzítés). Erre a rendszeres felhasználói kör nagyon érzékeny, és egy jól elkapott időzítést nagyra szoktak értékelni. (ajánlott videó, lépcsőző corgi, megtekintés: 14.9 millió, like: 1.6 millió, komment: 23 500, csatorna: @heymynameispotato)

Nagyon kell figyelni a szöveg elhelyezésére a videókban, mivel a TikTok-on alul és felül is megjelentet az applikáció információkat és nem jó, ha a szöveg pont ezek alá esik, mert nem olvasható. Ugyanakkor az sem jó, ha kitakarja a kép fontos részeit. Sokat számít a szöveg kiemelése, hátterezése, mérete és színe is. Ne kelljen a nézőnek megállítani vagy elhúznia a videót, hogy a szöveget el tudja olvasni! (ajánlott videó, soha véget nem érős collie videó trend hanggal, megtekintés: 85 000, like: 12 300, komment: 131, csatorna: @alemanablues) A szövegelhelyezésben, vágásban, szerkesztésben segíthetnek a tutorial (oktató) videók akár TikTok-on, akár YouTube-on. Vegyük figyelembe azt is, hogy egy nyelvismeretet nem igénylő, vagy angol nyelvű videót többen megértenek, nagyobb nézettséget tud hozni.

A leírásokban érdemes a megfelelő hashtag-eket használni, amivel könnyen beazonosítható a videó. Illetve segíti a NEKED műsorfolyamba kerülést, ha a hashtag-ek közé beírjuk pl., hogy: #nekedbe, #foryou, #fy, #foryoupage. Kutyák esetében #a fajta neve, és a #dogtok is indokolt. Túl sokat azonban ne használjunk, az már felesleges és zavaró. 3-5 hashtag bőven elég.

Figyeljük, használjuk az aktuális TikTok trendeket, kihívásokat (challange), a kihívás hashtag-ét pedig mindenképpen tegyük a leírásba (ajánlott videó, zseniális trend-győztes border collie ‘Beyonce; drop it challange’ videó, megtekintés: 17.8 millió, like: 3 millió, komment: 48 200, csatorna: @dog.houston).

 

A duettek, reakcióvideók készítése szintén emelhetik egy videó nézettségét, akár mi duettezünk mással, akár más duettezik a mi videónkkal (ilyenkor tartalmazza a videó, a felhívást duettre). A duett tulajdonképpen az, amikor egy videóra válasz, reakcióvideó készül, és a kettőt egyszerre, vagy egymás után láthatjuk a képernyőn. (ajánlott videó, ‘kiss your dog’ kihívás reakcióvideója, tacskó vs. doberman, megtekintés: 13 millió, like: 1.7 millió, komment: 21 400, csatorna: @suavexavier)

A legnézettebb kutyás videókban mindig van valami nem hétköznapi. Az emberek imádják az okos, trükköket bemutató kutyákat, a cuki kölyköket, a sok kutyás felvételeket (több kutya, pláne ugyanabból a fajtából mindig látványosabb). Illetve rajonganak az olyan videókért, amin kutyák munka közben láthatók, mivel ezzel az átlag ember ritkán találkozik.

Ajánlott videók:

K9-es malinois taktikai gyakorlaton (megtekintés: 48.2 millió, like: 6.8 millió, komment: 39 600, csatorna: @tactical_k9_family)

parancsszóra pózoló dobermanok  (megtekintés: 16 millió, like: 2.5 millió, komment: 9 792, csatorna: @thedobieteam)

+ 1 ajánlott csatorna: @pajti_the_dachshund / Pajti & his family (követő: 472 400, like: 8.9 millió)

Egy nagy nézettségű videónk után, nem lesz a többi is automatikusan az. Ám egy ilyen videó rengeteg új követőt szerezhet, ami segítheti a csatorna épülését, fejlődését. Ha sikerül megalkotni egy nagy nézettségű videót, rögzítsük a profilunk tetején, hogy a felhasználók azt lássák először amikor az oldalunkra lépnek. A követőtábor növelése érdekében érdemes folyamatosan frissen tartani a csatornát, rendszeresen közzétenni új videókat. Egy csatorna népszerűségét tovább növelheti egy-egy live videó készítése, ahol élőben válaszolhatunk kérdésekre (jó előre bejelenteni mikor lesz élő adás, így a követők / érdeklődők felkészülhetnek rá, és biztosan nem maradnak le róla).

Remélem sikerült egy kis betekintést adni, vagy segítséget nyújtani azoknak a kutyásoknak, tenyésztőknek, akiket érdekel a TikTok speciális kutyás világa; a #DogTok.

 

Leave a Reply

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.